جراحی بینی شکسته + علل ، علائم و راه حل های آن

شکستگی بینی از متداول ترین آسیب های استخوانی صورت محسوب می شود که فرد در بیشتر موارد برای درمان آن نیاز دارد جراحی بینی شکسته انجام دهد. معمولا شکستگی بینی در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد که این مورد اغلب در سنین 15 تا 30 سالگی ایجاد می شود. این امر سبب می شود که مردان با بینی شکسته بیشتر به جراحی بینی در ارومیه بپردازند. آسیب وارد شده در کودکان نیز حتی اگر موجب جابجایی نشود و یا با وجود تشخیص و درمان جااندازی به موقع و درست ، به علت رشد استخوان تا انتهای بلوغ احتمال کجی بینی وجود دارد و نیاز به جراحی زیبایی در آینده می شود. در اشخاص جوان تر نیز بیشتر موجب جابجایی و شکستگی قطعات بزرگ استخوان می شود اما افراد مسن تر دچار خردشدگی استخوان می شوند. با وقوع این حادثه و از بین رفتن استحکام بینی ، تغییرات نامطلوبی در ظاهر و عملکرد بینی ایجاد می شود. اگر دچار ضربه در بینی خود شده اید با مطالعه مطالب این مقاله از خانم دکتر پریدخت اسماعیل زاده ، تمام مواردی که نسبت به این مشکل و در نهایت جراحی بینی شکسته وجود دارد ، آگاهی می یابید.

 

جراحی بینی شکسته

 

بینی شکسته

کار دشواری است که بگوییم پس از ورود ضربه به بینی ، شکستگی رخ داده یا خیر. اغلب در مواردی که بینی فرد ، پس از وارد شدن ضربه ، به طرف دیگر متمایل شود ، در این صورت احتمالاً شکستگی اتفاق افتاده است. بینی گاهی عملاً شکسته شده است ، اما در آن بدشکلی قابل رویت نیست و تغییری در زیبایی بینی ، به وجود نمی آید .با رفع تورم پس از یک هفته ، بینی به حالت طبیعی خود بازگشته که اغلب در تنفس نیز مشکلی ایجاد نمی شود. در آزمایش اشعه X ، علیرغم یافته های روئیت شده ، نیازی به درمان نیست. در مواقعی که بدشکلی و یا مشکلات تنفسی بعد از یک هفته ، ایجاد شود ، درمان جراحی بینی شکسته ضرورت دارد. با وارد آمدن ضربه به بینی ، علاوه بر انحراف آشکار موجود در آن ، بیمار بعضی علائم جزئی را نیز تجربه می کند که یکی از آن ها ، بلافاصله خونریزی بعد از وقوع آسیب دیدگی می باشد. درکل باید گفت که شکستگی بینی همچون اکثر استخوان های بدن با تشکیل کال استخوانی ترمیم نمی شود و تنها با تشکیل یک غشا ترمیم صورت می گیرد. به همین جهت حتی با وجود جااندازی صحیح نیز همیشه شکستگی درعکس رادیوگرافی و سی تی اسکن دیده خواهد شد و تشخیص جدید یا قدیم بودن شکستگی از روی عکس امکان پذیر نیست.

علل اصلی شکستگی بینی

  • سقوط بر روی شی سفت که باعث ضربه شدید به بینی و آسیب دیدن آن می شود.
  • در مبارزات ورزشی سخت که با وارد شدن ضربه شدید از طرف حریف ، شکستگی در استخوان بینی ایجاد می شود.
  • در زمان تصادفات و درگیری
  • عوارض شکستگی بینی

عوارض ناخوشایندی در شکستگی بینی همراه است. از این رو بهتر است در کوتاه ترین زمان ممکن به جهت جلوگیری از بروز این عوارض ، پس از وقوع حادثه به دکتر بینی ارومیه مراجعه کنید. بعضی از این عوارض احتمالی شکستگی بینی که عموما به جراحی بینی شکسته منجر می شود به شرح زیر می باشد :

انحراف سپتوم : شکستگی در بینی اغلب باعث انحراف در سپتوم و متمایل شدن آن به طرفی دیگر در صورت می شود. در این شرایط خطر باریک شدن مجرای بینی و یا انسداد وجود خواهد داشت.

تجمع خون : گاهی در شکستگی بینی لختگی خون در سوراخ بینی اتفاق می افتد و  در پی آن هماتوم سپتال ایجاد می شود. این هماتوم می تواند منجر به انسداد یک حفره و یا هر دو حفره بینی شود. در این زمان ، از طریق جراحی ، برای پیشگیری از آسیب غضروف بینی ، تخلیه الزامی می باشد.

شکستگی غضروف : اگر شکستگی در اثر یک ضربه شدید همچون تصادف خودرو ایجاد شده باشد ، در غضروف احتمال شکستگی وجود دارد. در صورتی که شدت آسیب دیدگی در حدی باشد که دکتر پریدخت اسماعیل زاده در ارومیه ، جراحی بینی شکسته را توصیه کرده باشد ، جراح موظف است ، آسیب های وارده به استخوان و غضروف بینی را در حین عمل درمان کند.

مدت زمان جوش خوردن بینی شکسته

زمانی که بینی فرد دچار شکستگی می شود حداکثر 21 روز زمان دارد تا به جهت پیگیری و درمان این عارضه به بهترین متخصص جراحی بینی شکسته در ارومیه مراجعه کند تا در صورت نیاز جااندازی به روش بسته انجام شود. در صورتی که مدت زمان مراجعه به متخصص از این زمان بیشتر شود در این هنگام استخوان های شکسته با همان فرم ناهنجار که از  شکستگی بینی ایجاد شده ، جوش می خورد. در صورت خفیف بودن شکستگی ، درمان می تواند بدون انجام جراحی بینی شکسته ، امکان پذیر باشد. در این مواقع پزشک اقدامات لازم و دستورالعمل های مربوط برای درمان را به بیمار توصیه می کند. در صورت نیاز به عمل بینی شکسته ، در درمان شکستگی ، جراح بینی پس از فروکش کردن تورم ، ایرادات بینی را مشاهده کرده و طرح درمان مناسب را ترسیم می کند.

عمل بینی شکسته چگونه انجام می شود؟

در کل ، جراحی بینی به دلایل زیبایی یا درمان ، برای ترمیم و یا شکل دهی بینی و همچنین رفع مشکل ساختاری انجام می شود. روش های متفاوتی در جهت درمان و دستیابی به نتیجه بهتر بینی ضرب دیده مورد استفاده قرار می گیرد که اگرشکستگی حاد نبوده و از چندین قسمت نباشد ، یکی از کارسازترین این روش ها ، جراحی بینی شکسته با تکنیک بسته می باشد. در روش بسته ، عمل بینی شکسته از طریق حفره های داخل بینی انجام می شود و در پایان جراحی بینی شکسته هیچ برشی قابل روئیت نیست. این موضوع ، مشکل اثر جای زخم را برطرف می کند و بیمار پس از درمان ، هیچ جای اسکاری که حاصل از جراحی باشد را مشاهده نخواهد کرد. به طور نرمال ، زمان انجام این پروسه درمانی حدود یک ساعت می باشد که تحت بی حسی موضعی صورت می گیرد.

درمان بینی شکسته بدون جراحی

یکی از سوالات رایجی که در ذهن اشخاص ایجاد می شود این است که آیا بینی آسیب دیده ، بدون انجام عمل بینی شکسته ، درمان می شود؟ دکتر اسماعیل زاده در این خصوص می گوید ، اگر شدت ضرب دیدگی به قدری باشد که منجر به شکسته شدن بینی و انحراف شده باشد ، نیاز به انجام جراحی بینی شکسته می باشد. اما در صورتی که میزان آسیب استخوان شدید نباشد بهترین پزشک جراحی بینی شکسته در ارومیه ، با جا انداختن آن ، نسبت به درمان بینی شکسته اقدام می کند. در این هنگام ، جراح بینی متبحر ، برای حفظ ساختار جدید بینی ، بر روی آن آتل و یا گچ قرار می دهد. در این زمان و یا بعد از انجام عمل بینی شکسته ، نکات مراقبتی از سوی متخصص به بیمار گوش زد می شود که می بایست به طور منظم رعایت شود تا فرد دچار عوارض جانبی حاد نشود.

  • مراقبت های پس از عمل بینی شکسته
  • از خیس شدن گچ بینی و همچنین فعالیتی که موجب عرق کردن شود ، خودداری کنید.
  • روزهای ابتدایی استراحت کنید و در این زمان ، سر را در زاویه 30 الی 45 درجه نسبت به بدن قرار دهید.
  • در هنگام عطسه ، دهان را باز کنید.
  • از فین کردن پرهیز کنید.
  • حتی الامکان ، تا دو روز پس از عمل بینی شکسته ، از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • در صورت جراحی بینی شکسته به روش باز ، شکاف ها را با گوش پاکن آغشته به پراکسید ، تمیز کرده و چند بار در روز ، بر روی آن وازلین قرار دهید.
  • از اسپری بینی برای کمک به تمیز شدن خون خشک شده ، استفاده کنید.
  • برای پاکیزگی دندان هایتان با ملایمت مسواک بزنید.
  • پس از جراحی بینی شکسته ، از خم شدن و بلند کردن اشیاء اجتناب کنید.
  • مراقب باشید هیچ ضربه ای به بینی شما وارد نشود.
  • فین نکنید.
  • از انجام فعالیت های سنگین تا مدت زمان 1 ماه خودداری کنید.
  • از قرار دادن عینک به طور مستقیم بر روی بینی جلوگیری کنید و در صورت لزوم تا شش هفته استفاده از عینک به حالت معلق باشد.
  • از رفتن به استخر ، سونا و جاهای مرطوب تا یک ماه پرهیز کنید.

چگونه بینی شکسته را تشخیص دهیم؟

وقتی صحبت در خصوص شکستگی بینی باشد با نشانه‌هایی آشکار و قابل روئیت مواجه خواهیم شد. قسمتی از این علل به مراجعه سریع پزشک و همچنین استفاده از درمان‌هایی متناسب با میزان شکستگی بستگی دارد. برخی از این درمان ها شامل ، گچ یا آتل بینی ، جا انداختن بینی بدون انجام جراحی و در نهایت با تجویز پزشک ، عمل بینی شکسته می باشد .به طور معمول نشانه‌های ابتدایی در پی رخداد هایی که منجر به آسیب و شکستگی بینی می شود ، شامل درد ، التهاب و کبودی در اطراف و یا داخل بینی است. در این صورت شکل ظاهری بینی فرد خمیده و یا کج می ‌شود و در برخی مواقع ممکن است با خونریزی از بینی نیز مواجه باشد. در مواردی هم به جهت مواردی همچون تجمع خونریزی در بینی ، گرفتگی و انسداد ، تنفس را برای بیمار مشکل ‌می سازد. همچنین متقاضیانی که در اثر سقوط از بلندی ، سانحه یا برخورد به چیزی ، دچار شکستگی در بینی خود می ‌شوند ، هنگام حرکت بینی شان ، صدای رنده ای و یا مالش را حس می‌ کنند که برایشان آزاردهنده می باشد. در صورتی که فردی پس از شکستگی بینی با علائم زیر مواجه شد می بایست فورا به پزشک مراجعه کند و تحت درمان پزشکی مناسب قرار گیرد.

  • خونریزی شدیدی که توقف نمی یابد.
  • خارج شدن مایعی شفاف از بینی
  • ایجاد مشکل تنفسی ، بخصوص زمان خواب
  • تغییر شکل در ظاهر بینی
  • در صورتی که همراه با علائم شکستگی بینی ، با آسیب به سر و یا گردن نیز دچار شدید ، باید از حرکت سر جلوگیری کنید تا از ایجاد آسیب‌ جدی جلوگیری شود.

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها